ebrinabeerens.reismee.nl

Ervaringen stage + film!

Geweldige 'stage'!

Nog even snel een (kort) berichtje over mijn stage voor ik morgen rond 4:00 op sta om naar Tromso te vliegen met Roos en Ismay.

Ik heb de afgelopen drie dagen stage gelopen op een Barnehage in Oslo. Ik werd gezet in een afdeling waar ik veel interesse in had, namelijk een afdeling die zich specialiseert op het onderwijs in de buitenlucht en het buiten zijn. Achteraf gezien was dit misschien niet zo'n goed plan, omdat ik elke dag bevroren thuis kwam haha.

Mijn eerste dagje werd ik geïntroduceerd aan de kindjes. Het waren er 16, met drie juffen. De kinderen vonden het heel gek dat ik eigenlijk helemaal geen Noors kon. Eigenlijk was het zelfs een beetje eng voor ze. De leeftijd van de kinderen is trouwens 3-6. Allemaal erg zelfstandig. Ze kunnen zelf naar het toilet, ze kunnen zichzelf goed omkleden en ook met eten hebben ze totaal geen hulp nodig. Denk je ze toch even te willen helpen? Dan geven ze al snel aan dat ze het gewoon zelf kunnen.

De introductie start een beetje het zelfde als in Nederland. Liedjes zingen over de dag en iedereen welkom heten. Wat me wel op viel was dat de kinderen niet allemaal stil op een stoel moeten zitten, maar gezellig op een matje zitten. De juf zit er bij zodat ze op gelijke hoogte zitten. Na de intro van de dag kiezen de kinderen zelf wat ze willen doen, niet de juf.
Ook hier zijn ze vrij, de kinderen moeten ervaren welke gevolgen aan bepaalde dingen zitten. Zowel positief als negatief. Ik zag een meisje haar nagels lakken met verf, een ander jongetje was zijn haar aan het verven. De juffen zeiden niet veel, ik had er een ander gevoel bij haha. Aan het eind is alles goed en maken ze zichzelf schoon, dus er is geen probleem geven de juffen aan.

De kinderen zijn veel buiten. Dit betekent natuurlijk dat ze erg dikke kleren moeten aandoen, want echt warm is het niet. Dit heb ik wel mogen ervaren.. Maar goed het is niet het weer dat slecht is, het zijn de kleren die niet voor het weer bestemd zijn. Ik heb ook nog geluk, want omdat het de ''buitengroep'' is gaan ze drie keer per week weg van school. Deze week was het om door de bergen te lopen, te schaatsen en op vrijdag te skiën en bij het kampvuur zelfgemaakte soep te eten. Wij zouden dus gaan schaatsen!
Jammer genoeg was de schaatsbaan dicht toen we daar aankwamen (nadat we met die kleine hummeltjes met de bus, tram en metro hadden gereisd.) Daarom zijn we naar de Vigelandsparken geweest, aangezien daar een grote speeltuin is. Dit is voor de kinderen één groot paradijs.

Ook op school is buiten spelen één groot feest! Alles mag, als ze zichzelf pijn doen, begrijpen ze zelf dat dit de volgende keer misschien niet zo'n goed plan is. Niet langs de zandbak lopen zoals in Nederland? Dat is hier niet van toepassing hoor! Wat is er nou leuker dan een zandbak vol met gesmolten ijs en sneeuw waar je met -4 lekker in kan liggen rollen als een varkentje! Dit was voor mij eerst allemaal een beetje een shock, maar de kinderen genieten hier en ik denk dat dat het meest belangrijk is!

Deze keer geen foto's, maar ik heb een filmpje samengesteld wat jullie kunnen bekijken. Ik hoop dat het jullie een beetje een indruk geeft!
(Onderstaande link even kopieren en plakken in jullie zoekbalk)

Nu ga ik verder mijn koffer inpakken!!

Amber

Super leuk joh dat filmpje! En heel veel plezier dit weekend!
x

Kristy

Super leuk zeg! Lijkt me echt een bijzondere ervaring, om die kinderen op zo´n manier mee te maken!