ebrinabeerens.reismee.nl

Het Noorderlicht, nieuwe stage & scheten.

Zoals jullie al wisten ben ik afgelopen weekend naar Tromsø geweest met Ismay & Roos. Veel mensen dachten: gaat dat wel goed zo met drie meiden, valt er dan niet iemand buiten de boot? Nee hoor! Ik ben het natuurlijk ook gewend met Amber en Kristy

Laughing
.

Het ging hartstikke goed.

In eerste instantie gingen we natuurlijk voor het noorderlicht en ik kan je verzekeren, het is prachtig.. Op de foto. We hebben het noorderlicht jammer genoeg niet kunnen zien, volgen betrouwbare bronnen is het noorderlicht voorbij. Maar zo snel is het niet van me af, ik ga echt nog eens terug!
Als kleine troost hebben we het gelukkig nog wel even gezien vanuit het vliegtuig.

Het vertrek naar Tromsø
De wekker ging al vroeg, als het uur met de 5 begint, is het voor mij nog nacht. Dus, ik moest 's nachts om 5:00 opstaan. Ons vliegtuig vertrok om 7:55, maar voor we daar waren moesten we eerst nog even met de trein.... Wat een drama. We waren alle drie nog een beetje slaperig, maar dat was al snel voorbij toen de trein keihard begon te toeteren en vol op de rem ging. Onze blikken kruisten elkaar en op dat moment voelden we allerlei gekraak onder onze voeten (aangezien we in de eerste coupé zaten was dit gevoel 'intens'). Een Amerikaanse man die in Oslo woont stelde ons gerust en zei dat het -maar- een eland was.. Het heeft even geduurd voor ik dit ook echt besefte. Zonde voor die eland hoor, maar ik ben toch blij dat het geen mens was.

Tromsø
We hadden een leuk hotelletje, met gratis wafels tussen 17:00 en 20:00.
Wat we niet wisten was dat we de toilet en douche moesten delen met de ganggenootjes, dit was in het begin niet zo erg. Alles WAS schoon. Daarna werd het wat minder.. Ook moesten we nogal wennen aan het feit dat er in het hotel wat meer Nederlanders waren dan dat we gewend waren in Oslo.. oeps. Wat overigens ook erg fijn was, was dat er een grote keuken was die iedereen kon gebruiken. We zijn overigens ook maar arme studenten hè.
Omdat we erg moe waren, wilden we eerst niet te veel uitvoeren, maar niets was minder waar. We hebben gelijk een grote wandeling gemaakt en zijn met de skilift de berg op gegaan, met een prachtig uitzicht. Het was ook wel fijn dat ik Tromsø al een beetje kende uit eerdere vakanties.

Ook heb ik eindelijk het echte Noorwegen weer mogen ervaren, want zoals ik al eerder heb verteld voelt Oslo NIET als Noorwegen. Eindelijk zag ik weer de ruige bergen, de kustlijn waar je op je gemak langs kunt lopen en ik voelde even rust na al een paar maanden in een drukke stad te wonen. Ik kon weer even frisse lucht halen zegmaar.

We hebben in die paar dagen zoveel mogelijk proberen te bezoeken, maar we waren allemaal erg moe en wat ook vervelend was, was dat we alle drie enorme hoofdpijn hadden sinds we in dat hotel waren.. Geen idee waarom.

Elke dag gingen we ook lekker ergens een koffie of warme chocomelk halen en een gebakje er bij. Ik verzeker je, neem nooit een gebakje waar geen prijs bij staat.. Oei oei oei.. Roos en ik hebben dit dus gedaan. We waren zo'n 10 euro kwijt voor een stukje taart zo groot als je duim.

Nieuwe stage
Vandaag had ik weer een nieuwe stage plek voor deze week! De Marienlyst Skole Oslo, met 800 leerlingen van 6 tot 16 jaar. Ik was even bang dat ik door de Barnehage (0-6 jaar) van vorige week, de gewone basisschool niet meer leuk zou vinden. Het tegendeel is bewezen! Ik zit deze week in het eerste leerjaar, groep 3 dus.
Ik ben nog steeds een beetje in shock. Ten eerste verdienen leerkrachten op de basisschool voor een fulltime baan (lees: 19 - 23 uur per week) zo'n 4000 euro startsalaris per maand.
Buiten het feit om dat dit al minder uren zijn, hebben ze zo'n 24 leerlingen en ze staan met twee leerkrachten voor de klas.

Pauzes
Het grootste deel van de dag bestaat uit pauze, althans dat zegt mijn gevoel. De school start om 8:10 met een algemene ontvangst op het plein. Vervolgens hebben de leerlingen les tot 9:30 en daarna weer drie kwartier pauze. Om 11:00 hebben ze (maar ook de leerkrachten) weer pauze tot 12:15 en om 13:00 is de school uit..

Lessen
Vandaag heb ik rekenles gezien en een lesje geschiedenis van 30 minuten over de Vikingen. De rekenles vond ik erg interessant, heb enorm leuke ideeën op gedaan, maar ik irriteerde me wel aan het feit dat geen een kind gefocust was op de les en de leerkracht daar niets van zei.
Per week hebben ze 5 doelen waar ze aan werken, terwijl dit bij ons zo'n 5 doelen per les zijn. Alles verloopt enorm rommelig. Ook wordt er les gegeven terwijl de leerlingen met hun brooddoos voor zich zitten en dus totaal niet gefocust zijn. Wat mij en mijn klasgenootje opviel, was dat de kinderen te pas en te onpas de klas uit lopen zonder aan te geven wat ze gaan doen. Ook laten de kinderen om de paar minuten een scheet waardoor de lucht amper uit te houden is.

Voor de geschiedenisles over de Vikingen was er een andere leraar. Hij was erg enthousiast over het feit dat wij er waren. Ook vertelde hij dat hij streng is. Ik geef toe dat hij inderdaad meer de klas in de hand had, maar echt streng kon ik het niet noemen. Wat erg leuk was, was dat hij een meisje uit de andere eerste klas haalde en aan mij kwam voorstellen. Zij is Nederlands en spreekt dat dus ook vloeiend. Het meisje begon helemaal te stralen, super leuk!

Ik zal zo weer wat foto's uploaden van Tromsø, maar ook van de rekenboeken en stage.
Morgen krijgen de leerlingen Noors en knutselen, ik ben erg benieuwd hoe de knutselles zal verlopen.

Liefs,

Ebrina

Reacties

Reacties

Kristy

Wat een geweldig verhaal weer zeg!! Ik heb er weer van genoten en om je gelachen! Zie het ook helemaal voor me, jou reacties en ervaringen :P

Glenn Verbeke

Weer Schwonne geschreevn Ebrina !!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!