ebrinabeerens.reismee.nl

Eerste lessen, Party & mijn eerste reis staat gepland!

Hoi allemaal!

Weer een verhaaltje om jullie een beetje op de hoogte te houden! :)

How to be a Norwegian Student
Afgelopen woensdag hadden we onze eerste echte dag op school, we hebben ons vooral bezig gehouden met het eigen maken van de website van de school, zoals wij op de HZ de VLD hebben, maar dan nog een stukje ingewikkelder... We hadden het natuurlijk weer allemaal verkeerd gedaan, maar het is goed gekomen!
Die avond hadden we een optreden van een comedian die vertelde over hoe Noren zijn, ik heb een beetje het idee dat ik al een Noor was voor ik hier kwam.. Behalve dan dat ik wel 'hoi' zeg tegen mensen..

Verder hebben we nu ook al echte lessen gehad en ik vind het echt enorm interessant. Je leert zoveel nieuwe dingen over verschillende culturen en mede door de vele culturen binnen onze klas kun je daar goed over discussiëren, zo hadden we het dus ook over verschillende vooroordelen die mensen hebben over elkaars afkomst en hoe het eigenlijk echt is.Ik kan het Engels erg goed volgen, wel vind ik het nog steeds wat eng om het zelf te spreken. Hier in mijn studentenhuis durf ik het wel hoor, maar daar zijn er ook veel minder mensen die al je domme fouten horen haha!

Vrijdag zijn we na de les samen met onze lieve leerkracht naar het Vigelandspark geweest in Oslo. Dit is een van de meest bekende parken. Vol met zeer indrukwekkende beelden. Ik vond ze ook een beetje eng.. We hadden het er al over dat ik daar niet graag in het donker zou lopen (oke.. dat doe ik liever nergens hier haha).
Na de wandeling van zo'n twee uur -waar het buiten volgens sommigen -20, volgens anderen weer -10 en volgens een temperatuur meter -15 graden Celsius was- waren we in ieder geval zo goed als bevroren. Onze leraar vertelde ons dat we bij hem soep mochten komen eten. Ja, wat moet je dan verwachten hè? Ik heb al eerder eens bij een Noor soep gegeten en dat was niet echt om over naar huis te schrijven.. Deze soep daarentegen, heerlijk! We werden helemaal in de watten gelegd in het appartement van onze docent. Hij had drie tafels, die prachtig opgemaakt waren en we zaten met zo'n 9 studenten aan een tafel. Zijn vrouw had alle soep gemaakt, verse broodjes gebakken en als we dachten dat we het dan gehad hadden, waren we goed mis. Er kwam nog een hele schaal met druiven en mandarijnen. Vervolgens kwamen er nog koekjes en elke tafel met studenten kreeg ook een hele doos bonbons. Je kan wel raden dat we die avond zelf niet meer gekookt hebben. We zaten bomvol. Maar wat een geweldige leerkracht, zo inspirerend en enorm betrokken!

Party time!
Nou gisteren (zaterdag) was het dan zo ver, ons echte feest. We hadden al anderhalve week zitten bedenken hoe het zou zijn.. Na vrijdag dan al een pre-party te hebben gehad met mijn ganggenootjes waren we er helemaal klaar voor. Heel de middag ben ik bezig geweest met het bakken van vele cakejes en koekjes. Zo'n 10 minuten na dat ik alles in de keuken had gezet waren ze allemaal op. Goed teken denk ik haha. De Noorse jongen had natuurlijk hartstikke veel mensen uitgenodigd en James, Tatiana en ik moesten dat ook doen. Ik kende eigenlijk nog niemand echt goed. Maargoed ik heb zo goed als mijn hele klas gevraagd, voor zo ver ik die mensen ken. Ik moet zeggen: wat was dit een leuke manier om iedereen goed te leren kennen! De alcohol is hier echt duur, maar ik denk dat iedereen dat wel weet. Daarom hadden James, Tatiana en ik een grote fles drank gekocht met ons drieën. Die hadden we verstopt op Tatiana haar kamer omdat anders iedereen het zou pakken haha. Die Noren waren eerst allemaal wat saai, terwijl het voor ons eigenlijk wel al als een feestje voelde, maar ja zoals die comedian ook al zei: ''Noren hebben alcohol nodig''.
Al snel veranderde heel de gang in een groot feest, James zijn kamer was een ietwat gezelligere plaats om te verblijven omdat ik een beetje bang begon te worden van die zatte Noren. Ik ben ook niks gewend natuurlijk. We hebben zo veel gelachen!! Tot rond drie uur 's nachts een meisje naar James zijn kamer kwam om ons allemaal te vertellen dat de security was gearriveerd. OOOEPS! Er waren twee opties: we zouden ons allemaal 15 minuten stilhouden en vervolgens op een rustig tempo verder feesten, of alle mensen die op onze verdieping wonen kregen een boete van 1000 kronen. Het mocht de pret niet drukken en ik sprak m'n ganggenootjes er net weer over en we moesten er enorm hard om lachen! Het uur na de komst van de security heb ik mijn juffenkrachten in moeten zetten om iedereen een beetje stil te houden samen met Magnus. Ik moet zeggen dat het ook wel zo zijn charmes had. Rond kwart voor vijf heb ik mezelf teruggetrokken naar mijn kamer en viel zowat gelijk in slaap, maar het was enorm gezellig!


Vanmiddag ben ik vooral bezig geweest met het schoonmaken van mijn kamer en ik heb de spulletjes in de keuken afgewassen. Ik kwam allemaal gekke dingen tegen. Er stond een glas op mijn bureau die helemaal zat vast geplakt.. Er lagen onbekende snoepjes en er hadden klasgenootjes in mijn notitieblokje een super lief berichtje achter gelaten. Ook werd ik met dat blokje herinnerd aan een korte Noorse cursus die ik had gekregen. Een ander klasgenootje had een super lief kaartje voor me meegebracht met van die Chinese stokjes. Een enorm lieve tekst, zo iets vergeet je nooit meer.

Mijn eerste reis is gepland!
Verder heb ik vanmiddag twee tickets geboekt! 24 April vertrek ik met het vliegtuig naar Bodø voor een reünie met mijn vader en de 29e vlieg ik terug. Ik vind Oslo erg leuk hoor, maar het voelt niet echt als Noorwegen zoals ik het ken. Het blijft toch een stad en het is hier allemaal wat vlakjes. Ik wil dus nog even het echte Noorse gevoel ervaren. Ik ben erg benieuwd, want dit moet ik dus wel even helemaal alleen gaan doen.
Mijn andere ticket is het ticket naar huis. Ik vlieg 27 mei (ja, op Trinco zijn verjaardag!!) naar huis. Ik ben van plan om behalve die reis naar mijn vader ook nog een ander reisje te plannen en ik heb al klasgenootjes gehoord die dat ook willen, het zou geweldig zijn als we samen kunnen gaan!

Vanavond of morgen zal ik nog een mapje foto's aanmaken. James heeft mijn USB - stick om de party foto's op te zetten, maar ook mijn andere foto's staan daar op.. Dus nog even geduld!

Bedankt voor het lezen!

Reacties

Reacties

cor

het was weer heel leuk dat je dit deelt met ons
leuke tijd die je niet gouw gaat vergeten
cor

Jeanne

Hoi Ebrina,
Wat leuk dat je via deze website je ervaringen met ons deelt!
En wat schrijf je leuk, vlot en meeslepend. Het voelt alsof ik er zelf bij ben, geweldig!
Goed van je om zo direct met iedereen contact te maken, zelf lekkere dingen bakken en uitdelen is natuurlijk dé manier om vrienden te maken! Ik wens je heel veel plezier en blijf je graag volgen! Groetjes van ons

Henriëtte

Hallo Ebrina,

klinkt weer positief allemaal! Wie is die geweldige docent, misschien ken ik hem wel? Leuk dat het feestje gezellig was en dat de lessen jullie aanspreken. Succes verder!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!